Last bij de toiletgang? Check je toilethouding!

toiletteren

Wat er in gaat, moet er ook weer uit. Dus gaan we meerdere keren per dag naar het toilet voor de noodzakelijke handelingen. Maar hoe zit het eigenlijk met jouw toilethouding en toiletgedrag? Oftewel: zit jij goed als je poept of plast?

Wanneer je problemen hebt met plassen of ontlasten, kan het helpen je toilethouding eens kritisch onder de loep te nemen. Want obstipatie, een zwakke urinestraal maar ook een blaasontsteking: je toilethouding heeft overal invloed op.

In een gezonde, volwassen blaas kan 400 tot 600 ml urine. Wanneer de blaas ongeveer driekwart gevuld is, geeft hij een seintje (aandrang) en weten we dat het tijd is om naar het toilet te gaan. Bij twee liter vocht per dag, zul je dus ongeveer zes tot acht maal naar het toilet moeten.

Over het algemeen gaan we tussen de tweemaal per dag of eenmaal per 4-5 dagen naar de wc vanwege ontlasting. Dit kan per persoon verschillen. Er geldt hierbij geen regel dat je perse iedere dag naar de wc moet gaan, maar dit is per persoon verschillend. Ging je normaal eenmaal per dag en ga je nu eenmaal per 2-3 dagen, dan kan het raadzaam zijn de oorzaak van deze verandering onder de loep te nemen.

 

Aandrang
Aandrang tot plassen mag soms best even uitgesteld worden, want wanneer je iedere keer naar het toilet rent bij lichte drang, wordt de blaas steeds kleiner en moet je steeds vaker naar het toilet. Bij aandrang voor ontlasting kun je je het beste wel naar het toilet snellen. Wanneer je aandrang voor ontlasting uitstelt, kan de aandrang namelijk verdwijnen en voorlopig niet meer terug komen. Dit kan leiden tot verstopping (obstipatie).
Toilethouding
Bij de toilethouding wordt er onderscheid gemaakt tussen plassen en poepen. Bij het plassen is het van belang dat je goed rechtop zit, omdat de plasbuis zich dan in een verticale positie bevindt. Bij het ontlasten, oftewel poepen, is het juist van belang dat je ietwat onderuit gezakt zit, omdat het rectum en de anus zich dan in een verticale positie bevinden.
Toiletgedrag
Maar wat is nu echt belangrijk als je naar het toilet gaat?

Allereerst is het heel belangrijk dat je de tijd neemt om naar de toilet te gaan. Dit omdat de spieren die bijdragen aan het poepen en plassen anders niet (volledig) kunnen ontspannen. Daarnaast is het van belang dat je de voeten plat op de grond zet en je de in de broek op je enkels hebt liggen. Ontspan je bekkenbodem en neem de tijd. Weet je niet of je bent uitgeplast of komt de ontlasting niet? Kantel dan je bekken een aantal keer zodat je afwisselend een holle en bolle rug krijgt. Helpt dit niet dan kun je je ademhaling erbij betrekken (inademen als je je rug hol trekt en uitademen als je de rug bol maakt). Als je klaar bent span rustig de bekkenbodem iets aan en veeg/dep af.

Wanneer je moeite hebt met ontlasten kan het handig zijn de voeten juist op een verhoging te zetten. Dit omdat hierbij een van de spieren die bijdraagt aan het kunnen poepen meer en/of makkelijker kan worden ontspannen waardoor je ook makkelijker naar de wc kan.

Blijf je ondanks deze tips problemen of klachten houden? Laat het weten, Miranda Lindenhoff is in deze klachten gespecialiseerd en helpt je graag deze klachten te verminderen.

bron: oa. gezondheidsnet